Met de Health Case maakt Therapieland inzichtelijk hoe e-health organisaties helpt hun doelen te bereiken en zorgverlening te verbeteren. Hier zijn verschillende onderzoeken aan vooraf gegaan, zoals enquêtes, interviews en een Delphi-studie. De resultaten hiervan zetten we helder op een rij in een reeks artikelen. Zo maken we voor iedereen duidelijk hoe digitale zorg écht het verschil kan maken – niet alleen voor zorgorganisaties, maar ook voor hulpverleners en cliënten. In dit artikel bespreken we wat volgens zorginstellingen de definitie is van effectiviteit in de zorg, en welke rol e-health hierin speelt.

Wat betekent effectiviteit?

In de zorg draait effectiviteit om meer dan alleen resultaten behalen. Het gaat om het bereiken van doelen op een manier die echt impact heeft op de cliënt. Maar wat maakt een behandeling effectief? Waarin verschilt de definitie van effectiviteit van die van efficiëntie? En hoe draagt e-health hieraan bij? Deze vragen legden we door middel van interviews en enquêtes voor aan 30 beslissers van (middel)grote GGZ-instellingen.

De respondenten van dit onderzoek definiëren effectiviteit in de zorg als:

  • Doelen bereiken: Het behalen van realistische en meetbare behandeldoelen.
  • Tevredenheid: Het waarborgen van de cliënttevredenheid, en daarmee het verlagen van het aantal heraanmeldingen en het verminderen van het verzuim onder professionals.
  • Mate waarin de cliënt zich geholpen voelt: Het zo goed mogelijk helpen van cliënten.

 

“Een geholpen persoon levert aan twee kanten voldoening op, bij de persoon zelf, maar ook zeker bij de behandelaar. Dat is de basis.”
Respondent

De rol van e-health bij effectiviteit in de zorg

Eerder onderzocht ons onderzoeksteam al de effectiviteit van 8 online programma’s. Om een overkoepelend inzicht te verkrijgen in de effectiviteit van onze programma’s, hebben we op basis van de gecombineerde gegevens van 2771 cliënten uit deze onderzoeken een meta-analyse uitgevoerd. 

Bij 82% zien we een afname in klachten op de nameting ten opzichte van de voormeting (zie figuur 1). De categorie ‘lage klachten’ neemt toe en de categorie ‘hoge klachten’ neemt af (zie figuur 2). 

Figuur 1: Beloop klachten

Figuur 2: Verdeling mate van klachten

Van degenen met een afname van klachten, rapporteert 70% dat klachten zijn afgenomen door het programma. Het volgen van een online programma van Therapieland is dus ten minste gedeeltelijk toe te schrijven aan de ervaren klachtafname bij cliënten. 

Aan de respondenten uit het eerdergenoemde beslissersonderzoek vroegen wij wat in hun ervaring de toegevoegde waarde van e-health is als het gaat om effectiever werken in de zorg. Zij kwamen tot de volgende inzichten:

 

  1. Succesvolle online programma’s: Er wordt een relatie herkend tussen het gebruik van e-health en de afname van klachten bij cliënten.
  2. Tijd tussen sessies wordt nuttig gebruikt: Cliënten kunnen zelfstandig werken aan onderdelen van hun behandeling, zoals psycho-educatie, wat meer diepgang in fysieke sessies mogelijk maakt.
  3. Snellere vooruitgang: Cliënten die digitaal vaardig zijn, zijn gemotiveerder en zetten sneller stappen vooruit.

Veelbelovende resultaten

Uit onze onderzoeken is gebleken dat e-health volgens zowel cliënten als beslissers van (middel)grote GGZ-instellingen een waardevolle rol speelt in het verhogen van de effectiviteit van zorg. Een van de respondenten geeft zelfs aan dat een sterke klachtafname theoretisch ook zou kunnen leiden tot kortere behandeltrajecten, waardoor meer cliënten kunnen worden behandeld. 

Effectiviteit in de zorg gaat dus om het behalen van resultaten die écht impact maken. Online programma’s kunnen helpen om behandeldoelen te halen, de tevredenheid van cliënten te verhogen en de tijd tussen sessies nuttig te benutten. Deze uitkomsten laten een veelbelovende trend zien van een effectieve inzet van digitale zorgverlening in de GGZ. 

Op dit moment voert de Open Universiteit een uitgebreide meta-analyse uit over de effectiviteit van 24 online programma’s van Therapieland. De resultaten hiervan hopen we in het voorjaar van 2025 te kunnen delen.

Meer informatie

Meer informatie over het beslissersonderzoek is te vinden in de factsheet De Toegevoegde Waarde van Therapieland in de GGZ.

Dit artikel is onderdeel van de Health Case van Therapieland: een bundeling van onderzoeksresultaten die de waarde van e-health inzichtelijk maakt. Op de pagina van de Health Case vind je meer verdiepende artikelen, resultaten en factsheets over de onderzoeken.

Misschien ook interessant

Alles voor een gebalanceerde levensstijl

Therapieland Klaar Loggen

 e-Health bij chronisch somatische aandoeningen

Therapieland PS is een tweemaandelijkse bijeenkomst waarin teamleden van Therapieland en onderzoekers uit het veld in gesprek gaan over de

Lees meer
foto van twee lachende vrienden

22% minder stressklachten door e-Health-programma | IJ-lab

Post Views: 2.589

Lees meer
7 zelfhulpboeken die je mentale gezondheid een boost kunnen geven

7 zelfhulpboeken die je mentale gezondheid een boost kunnen geven

We vroegen verschillende Therapieland werknemers welk boek hun mentale gezondheid een boost heeft gegeven. We zetten er 7 op een rij!

Lees meer
foto van student achter laptop

78% van mensen met somberheidsklachten is geholpen met digitaal programma | IJ-lab

Post Views: 2.447

Lees meer
Afbeelding van Nicky tijdens de Slimme Zorgestafette over AI in de zorg

AI-toepassingen binnen de zorg

Afgelopen donderdag stond in het teken van de Innovatie-estafette. Bert van der Hoek (CEO Trimbos-instituut), Nicky Hekster (IBM) en Dr.

Lees meer