06-09-2022

Je kunt het zo gek niet bedenken; voor iedere hulpvraag is er wel een (zelfhulp)boek geschreven. Hoewel je natuurlijk niet ieder probleem kunt oplossen met een boek, kan het lezen van het juiste boek op het juiste moment wel degelijk bijdragen aan een persoonlijke transformatie. Ik vroeg verschillende Therapielanders (Therapieland werknemers) welk boek hun mentale gezondheid een boost heeft gegeven. We zetten er 7 op een rij!

Wat zijn zelfhulpboeken?

De naam zegt het eigenlijk al: zelfhulpboeken zijn boeken waarmee iemand zichzelf kan helpen. Zelfhulpboeken worden ook wel eens zelfontwikkelingsboeken of persoonlijke-ontwikkelingsboeken genoemd. Het zijn boeken vol tips, tricks en levenslessen, die jou mogelijk kunnen helpen bij het verbeteren van bepaalde levensaspecten. Thema’s waarover zelfhulpboeken geschreven zijn, zijn bijvoorbeeld zelfvertrouwen, liefde, geld, doelen behalen, time management en ga zo maar door. Het juiste zelfhulpboek houdt je een spiegel voor en laat je reflecteren op je eigen gedrag, gedachten of gevoelens.

1. De moed van imperfectie – Brené Brown

Lezen voor: zelfacceptatie, loslaten van perfectionisme, omarmen van kwetsbaarheden

Brené Brown is als onderzoeksprofessor op het gebied van sociale wetenschappen een bekende naam in de wereld van zelfhulpboeken. Ze bestudeert moed, kwetsbaarheid, schaamte en empathie, en maakt haar inzichten toegankelijk voor het grote publiek door het schrijven van verschillende zelfhulpboeken. Haar TED-talk over kwetsbaarheid is een van de vijf meest bekeken TED-talks wereldwijd.

De moed van imperfectie gaat over het loslaten van perfectionisme, het omarmen van je kwetsbaarheden en het vertrouwen op je intuïtie. Het boek neemt je mee op de levenslange reis van ‘Wat zullen anderen wel niet van me denken?’ naar ‘Ik ben goed genoeg’.

De moed van imperfectie

Therapielander over ‘De moed van imperfectie’

“Dit was een van de eerste zelfhulpboeken die ik las en het was op dat moment precies wat ik nodig had. Tijdens het lezen van het boek was ik in therapie voor een eetstoornis. Mijn herstel ging niet zozeer over eten, maar veel meer over leren kiezen voor en vertrouwen op mezelf. Dit boek hielp mij hierbij. Ik leerde mijn kwetsbaarheden te omarmen en ze niet als zwakte, maar juist als superkrachten te zien. Ik ging van schaamte en met een masker op leven naar trots en mezelf écht laten zien.”

2. Elementaire gewoontes – James Clear

Lezen voor: het behapbaar maken van grote doelen en dromen

Slechte gewoontes; we hebben ze allemaal. Dit boek helpt je slechte gewoontes af te leren en goede gewoontes aan te leren. Er wordt hierbij gebruikgemaakt van een wetenschappelijk bewezen methode, die eigenlijk neerkomt op: zet elke dag een klein stapje, voor een groot resultaat. Vaak zijn onze voornemens intimiderend en onhaalbaar. Door niet meteen alles te willen veranderen, maar stap voor stap toe te werken naar nieuwe gewoontes, lukt het deze keer hopelijk wel!

Elementaire gewoontes

Therapielander over ‘Elementaire gewoontes’

“De regel “1% beter worden in de doelen die ik stel” heeft mij geleerd dat ergens naartoe werken geen kwestie is van alles of niets. Juist consistente, kleine veranderingen kunnen je op de lange termijn heel ver brengen.”

3. Ongetemd leven – Glennon Doyle

Lees voor: losbreken uit door de maatschappij opgelegde hokjes

Iedereen is gevormd door maatschappelijke verwachtingen: ideeën over hoe we ons horen te gedragen en wat we horen te willen. In ‘Ongetemd leven’ deelt Glennon Doyle allerlei humoristische en hartverwarmende anekdotes uit haar leven, waarin dit soort maatschappelijke verwachtingen worden blootgelegd en de lezer een spiegel wordt voorgehouden. Wie ben je nu echt en hoe wil jij je leven leiden? Misschien kun je de antwoorden in dit boek vinden.

Therapielander over ‘Ongetemd leven’

“Vanaf het eerste hoofdstuk spot on voor mij: een feest van herkenning. ‘Ongetemd leven’ is een heel inspirerend boek, wat mijn ogen heeft geopend voor alle versies van mezelf die me zijn opgelegd door de maatschappij.”

4. De meeste mensen deugen – Rutger Bregman

Lezen voor: een positieve kijk op de mensheid en de wereld

Rutger Bregman is historicus en schrijver voor onder andere De Correspondent. Hij schrijft op een filosofische manier over maatschappelijke kwesties. In ‘De meeste mensen deugen’ laat hij aan de hand van historische gebeurtenissen en onderzoeken zien dat de wereld niet zo slecht is als hij misschien lijkt en dat er nog steeds meer goed dan slecht is. In een tijd waarin vooral de verdeeldheid tussen mensen onderwerp is van gesprek, kan dit boek mogelijk hoop bieden. ‘De meeste mensen deugen’ is niet zozeer een zelfhulpboek, maar wel een boek vol interessante en verrijkende inzichten.

De meeste mensen deugen

Therapielander over ‘De meeste mensen deugen’

“Het lezen van dit boek heeft mijn wereldbeeld op een positieve manier beïnvloed. Ik ben best gevoelig voor alle negativiteit om ons heen. Ik kan erg moedeloos en verdrietig worden van bijvoorbeeld het nieuws, waarin rampen, geweld en criminaliteit de boventoon voeren. Dit boek is een fris tegengeluid en benadrukt de goede kant van de mens en van onze hedendaagse wereld. De meeste mensen deugen; een hoopvol denkbeeld om aan vast te houden.”

5. De kracht van het nu – Eckhart Tolle

Lezen voor: minder in je hoofd leven, meer in het nu

‘De kracht van het nu’ is een klassieker in het zelfhulpgenre en staat al jaren bovenaan de non-fictie-lijsten. Het is een spiritueel boek, dat handvatten biedt om meer in het nu te leven en zo meer rust en geluk te ervaren. “You are not your mind” luidt de slogan die op de kaft.

De kracht van het nu

Therapielander over ‘De kracht van het nu’

“Dit boek heeft mij helpen relativeren. Mijn gedachten zijn niet perse de realiteit en mag ik af en toe met een korreltje zout nemen. Door me niet te laten leiden door mijn eigen negatieve gedachten heb ik geleerd meer in het nu te leven en uit mijn hoofd te komen. Een waardevol boek voor mij!”

6. Miracle Morning – Hal Elrod

Lezen voor: eindelijk tijd voor de dingen die je wel wilt doen, maar waar je nooit aan toekomt

Je neemt jezelf voor om nu toch echt meer te bewegen of piano te leren spelen, maar ‘s avonds ben je moe en denk je “misschien morgen”. Het boek ‘Miracle Morning’ belooft je een succesvoller leven. Hoe? Door je 6 gewoontes eigen te maken en deze voor 08:00 uur ‘s ochtends uit te voeren. De 6 gewoontes, ook wel de ‘life SAVERS’, zijn: Stilte, Affirmaties, Visualisatie, Exercise (bewegen), Reading (lezen) en Schrijven. Door je dag te beginnen met deze 6 dingen, kun je elke dag een stapje dichterbij je doelen komen. Het boek is praktisch geschreven en biedt voldoende nuance en flexibiliteit om vorm te geven aan je eigen “miracle morning”.

Miracle Morning

Therapielander over ‘Miracle Morning’

“Hoewel ik de gewoonten uit dit boek zelden allemaal in de praktijk breng, draag ik de grootste les uit dit boek wel dagelijks met me mee: begin elke dag met een investering in jezelf, voordat je al je energie weggeeft aan de dagelijkse verplichtingen. Ik sta iets vroeger op dan nodig en gun mezelf de tijd om rustig te ontbijten, eventjes te wandelen, te lezen of in een journal te schrijven. Dat levert me uiteindelijk meer (mentale) energie op dan dat half uur langer slapen.”

7. De edele kunst van not giving a f*ck – Mark Manson

Lezen voor: de lat lager leren leggen

Dit zelfhulpboek van blogger Mark Manson is misschien eerder een anti-zelfhulpboek. Waar veel zelfhulpboeken de belofte doen je te helpen bij het verwezenlijken van al je dromen en het beste uit jezelf halen, probeert Mark Manson zijn lezers juist met beide benen op de grond te zetten. Je hoeft niet de overal in uit te blinken: kies bewust wat voor jou belangrijk is en wat vooral niet. En leer omgaan met tegenslagen, pijn en je eigen tekortkomingen.

Therapielander over ‘De edele kunst van not giving a f*ck’

“Ik vond dit boek erg interessant en verhelderend. Het heeft mij geholpen om minder kritisch op mezelf te zijn, minder bezig te zijn met “hoe het hoort” en meer met “hoe ik het wil”. Het boek staat vol humor en herkenbare anekdotes.”

Aan de slag met onze zelfhulpprogramma’s?

Misschien ook interessant

Alles voor een gebalanceerde levensstijl

Therapieland Klaar Loggen

 e-Health bij chronisch somatische aandoeningen

Therapieland PS is een tweemaandelijkse bijeenkomst waarin teamleden van Therapieland en onderzoekers uit het veld in gesprek gaan over de

Lees meer
Minder wachtenden in de GGZ door het verkennend gesprek

30% minder wachtenden in de GGZ door een andere manier van gespreksvoering: het verkennend gesprek | Gloria Girbling

Post Views: 1.684

Lees meer

AI-toepassingen binnen de zorg

Afgelopen donderdag stond in het teken van de Innovatie-estafette. Bert van der Hoek (CEO Trimbos-instituut), Nicky Hekster (IBM) en Dr.

Lees meer

Beeldbellen via Therapieland t/m 17 mei gratis beschikbaar

Nieuwe functionaliteit: beeldbellen   Door de recente ontwikkelingen en nieuwe richtlijnen omtrent het coronavirus merken wij dat veel van onze

Lees meer

Betekenisvolle zorg met Positieve Gezondheid

Zorgprofessionals maken steeds vaker de keuze om een ander soort gesprek te voeren met een cliënt, namelijk vanuit het perspectief

Lees meer