Met de Health Case maakt Therapieland inzichtelijk hoe e-health organisaties helpt hun doelen te bereiken en zorgverlening te verbeteren. Hier zijn verschillende onderzoeken aan vooraf gegaan, zoals enquêtes, interviews en een Delphi-studie. De resultaten hiervan zetten we helder op een rij in een reeks artikelen. Zo maken we voor iedereen duidelijk hoe digitale zorg écht het verschil kan maken – niet alleen voor zorgorganisaties, maar ook voor hulpverleners en cliënten. In dit artikel bespreken we hoe een efficiënte inzet van e-health volgens zorginstellingen kan zorgen voor meer impact en minder werkdruk in de GGZ.
Wat betekent efficiëntie?
Efficiëntie is een belangrijke waarde in de zorg, mede door de grote capaciteitsproblemen in de sector. Zo blijkt uit interviews met en enquêtes onder 30 beslissers van (middel)grote GGZ-instellingen. Maar wat betekent efficiëntie precies? En hoe verschilt het van effectiviteit?
De respondenten van het onderzoek verbinden efficiëntie voornamelijk aan tijd en het verbeteren van processen en administratieve lasten, terwijl effectiviteit gaat over het behalen van behandeldoelen binnen een bepaalde tijd.
In het kort wordt efficiëntie in de zorg gezien als:
- Slimme tijdsbesteding: Het verlagen van administratieve lasten en het beter inrichten van werkprocessen, zoals het gebruiken van een nieuw EPD.
- Meer eigen regie bij cliënten: Tijdsbesparing door het stimuleren van cliënten om zelfstandig aan de slag te gaan met onderdelen van hun behandeltraject.
- Optimale capaciteitsbenutting: Meer cliënten kunnen helpen of rustiger kunnen werken door vrijgespeelde tijd.
“Efficiëntie is vooral tijd, effectiviteit is: ‘bereik je doelstellingen met cliënt’”
– Respondent
De rol van e-health bij efficiëntie in de zorg
Een van de belangrijkste inzichten uit ons onderzoek is dat 48% van de respondenten aangeeft dat hun instelling dankzij Therapieland efficiënter kan werken. Bij instellingen waarbij meer dan 50% van de professionals actief gebruikmaakt van het platform, is dit zelfs 57% (zie figuur).
Figuur: met welke doelen gebruiken instellingen Therapieland?
Om meer inzicht te krijgen in hoe dit er in de praktijk uitziet, zijn er verdiepende interviews met de respondenten gehouden. Hieruit kwamen een aantal manieren waarop e-health ingezet wordt om een bijdrage te leveren aan efficiëntie in de zorg:
- Tijdswinst door online programma’s
Met Therapieland kunnen cliënten tussen de sessies door zelfstandig werken aan psycho-educatie, opdrachten en vragenlijsten. Dit verlaagt de tijdsdruk tijdens fysieke sessies. - Flexibiliteit met beeldbellen
Professionals en cliënten besparen reistijd door het gebruik van beeldbellen. Dit past niet alleen bij de duurzame zorgdoelen, maar verhoogt ook de efficiëntie van behandeltrajecten. - Slimmere behandelplannen
Door gebruik te maken van specifieke online programma’s, kunnen professionals hun voorbereidingstijd met de cliënt verkorten en direct doelgericht werken tijdens de sessies.
Meer dan tijd en geld besparen
Zorg blijft altijd mensenwerk. Efficiëntie in de zorg gaat dus niet alleen over het besparen van zoveel mogelijk tijd. Het gaat ook over het slim inzetten van middelen en mensen om meer impact te maken en werkdruk te verlagen. Aspecten die ook volgens onze respondenten een belangrijke rol spelen. E-health biedt zorginstellingen de juiste tools om bewezen efficiënter te werken op ieder aspect. En dat voegt waarde toe voor de cliënt, de professional én de instelling.
Meer informatie
Meer informatie over het beslissersonderzoek is te vinden in de factsheet De Toegevoegde Waarde van Therapieland in de GGZ.
Dit artikel is onderdeel van de Health Case van Therapieland: een bundeling van onderzoeksresultaten die de waarde van e-health inzichtelijk maakt. Op de pagina van de Health Case vind je meer verdiepende artikelen, resultaten en factsheets over de onderzoeken.