Met de Health Case maakt Therapieland inzichtelijk hoe e-health organisaties helpt hun doelen te bereiken en zorgverlening te verbeteren. Hier zijn verschillende onderzoeken aan vooraf gegaan, zoals enquêtes, interviews en een Delphi-studie. De resultaten hiervan zetten we helder op een rij in een reeks artikelen. Zo maken we voor iedereen duidelijk hoe digitale zorg écht het verschil kan maken – niet alleen voor zorgorganisaties, maar ook voor hulpverleners en cliënten. In dit artikel bespreken we wat volgens zorginstellingen de definitie is van kwaliteit in de zorg, en welke rol e-health hierin speelt.

Wat betekent kwaliteit in de zorg?

Kwaliteit in de zorg is een breed begrip dat draait om meer dan het volgen van protocollen. Het gaat niet alleen om het leveren van zorg die voldoet aan hoge standaarden, maar die ook aansluit bij de behoeften van de cliënt, professional en zorginstelling. Wij onderzochten wat volgens professionals de betekenis is van kwaliteit in de zorg. Dit deden we middels interviews met en enquêtes onder 30 beslissers van (middel)grote GGZ-instellingen. 

De respondenten beschrijven kwaliteit in de zorg als een combinatie van:

  • Leveren van goede zorg: Cliënten helpen om klachten te verminderen, een betere kwaliteit van leven te bereiken en weerbaarder te worden.
  • Cliënttevredenheid: Zorg bieden die aansluit bij de verwachtingen en behoeften van de cliënt.
  • Wetenschappelijk onderbouwde zorg: Evidence-based methodieken en richtlijnen die een betrouwbare basis vormen voor behandelingen.
  • Organisatorische samenhang: Tevreden professionals, samenwerking binnen teams en het naleven van afspraken.

 

“Kwaliteit is een combinatie tussen toepassen van de wetenschap en aandacht voor de mens die voor je zit, en daar een balans tussen vinden.”
Respondent

De rol van e-health bij kwaliteit in de zorg

Voor 80% van de respondenten geldt dat hun instelling e-health inzet om de kwaliteit van zorg te verhogen. Het verhogen van de kwaliteit van zorg is daarmee het belangrijkste doel van instellingen. 61% van hen bereikt dit doel ook. Bij instellingen waar meer dan 50% van de professionals actief gebruikmaakt van het platform is dit zelfs 71% (zie figuur).

Figuur: met welke doelen gebruiken instellingen Therapieland?

E-health kan dus een grote rol spelen in het verhogen van de kwaliteit van zorg. Er zijn verdiepende interviews met de respondenten gehouden om te achterhalen in welke aspecten dit voornamelijk terugkomt. Hieruit kwamen de volgende inzichten: 

 

  1. Diepgang in behandelingen: De online programma’s [van Therapieland] zijn ontwikkeld op basis van zorgstandaarden, wat zorgt voor structuur en kwaliteit in elke stap van het behandeltraject.
  2. Zelfregie van cliënten: Online programma’s geven cliënten de tools om actief deel te nemen aan hun behandeling, wat bijdraagt aan hun tevredenheid en herstel.
  3. Ondersteuning voor professionals: Door administratieve taken te verlichten en psycho-educatie digitaal aan te bieden, kunnen professionals zich meer richten op persoonlijke interactie.

Wetenschap en menselijkheid in balans

Respondenten geven aan specifiek voor de e-health van Therapieland te hebben gekozen vanwege de kwaliteit van de content. De online programma’s van Therapieland zijn gebaseerd op zorgstandaarden en worden ontwikkeld in samenwerking met professionals en ervaringsdeskundigen. Dit helpt professionals om gekaderd en volgens richtlijnen te werken, wat weer bijdraagt aan hun competenties en grip op het werk. Een respondent suggereert zelfs dat de programma’s van Therapieland gebruikt zouden kunnen worden voor het op peil houden van de deskundigheid van zorgverleners. 

Kwaliteit in de zorg gaat volgens professionals dus om zowel het wetenschappelijke als het menselijke element. Een combinatie tussen hoge zorgstandaarden en het praktisch voldoen aan de behoeften van cliënten en professionals. Voor e-health blijkt een waardevolle rol weggelegd bij het bieden van diepgang in behandelingen, het actief betrekken van cliënten, en het ontlasten en ondersteunen van professionals. 

Meer informatie

Meer informatie over het beslissersonderzoek is te vinden in de factsheet De Toegevoegde Waarde van Therapieland in de GGZ.

Dit artikel is onderdeel van de Health Case van Therapieland: een bundeling van onderzoeksresultaten die de waarde van e-health inzichtelijk maakt. Op de pagina van de Health Case vind je meer verdiepende artikelen, resultaten en factsheets over de onderzoeken.

Misschien ook interessant

Alles voor een gebalanceerde levensstijl

Therapieland Klaar Loggen

 e-Health bij chronisch somatische aandoeningen

Therapieland PS is een tweemaandelijkse bijeenkomst waarin teamleden van Therapieland en onderzoekers uit het veld in gesprek gaan over de

Lees meer
foto van twee lachende vrienden

22% minder stressklachten door e-Health-programma | IJ-lab

Post Views: 2.589

Lees meer
7 zelfhulpboeken die je mentale gezondheid een boost kunnen geven

7 zelfhulpboeken die je mentale gezondheid een boost kunnen geven

We vroegen verschillende Therapieland werknemers welk boek hun mentale gezondheid een boost heeft gegeven. We zetten er 7 op een rij!

Lees meer
foto van student achter laptop

78% van mensen met somberheidsklachten is geholpen met digitaal programma | IJ-lab

Post Views: 2.447

Lees meer
Afbeelding van Nicky tijdens de Slimme Zorgestafette over AI in de zorg

AI-toepassingen binnen de zorg

Afgelopen donderdag stond in het teken van de Innovatie-estafette. Bert van der Hoek (CEO Trimbos-instituut), Nicky Hekster (IBM) en Dr.

Lees meer