Met de Health Case maakt Therapieland inzichtelijk hoe e-health organisaties helpt hun doelen te bereiken en zorgverlening te verbeteren. Hier zijn verschillende onderzoeken aan vooraf gegaan, zoals enquêtes, interviews en een Delphi-studie. De resultaten hiervan zetten we helder op een rij in een reeks artikelen. Zo maken we voor iedereen duidelijk hoe digitale zorg écht het verschil kan maken – niet alleen voor zorgorganisaties, maar ook voor hulpverleners en cliënten. In dit artikel zetten we op een rij wat volgens onderzoek welke indicatoren en randvoorwaarden het belangrijkst zijn voor een succesvolle inzet van e-health.
Indicatoren voor succesvol gebruik van e-health geven inzicht in wat e-health zou moeten opleveren voor alle stakeholders en welke randvoorwaarden daarvoor nodig zijn. Vooralsnog is hier weinig eenduidigheid over geweest. Om hier consensus over te bereiken, heeft Therapieland in samenwerking met onderzoeksbureau Essenburgh een Delphi-studie uitgevoerd.
Voor deze studie werden 68 verschillende belanghebbenden (cliënten, behandelaren, managers van praktijken en GGZ-instellingen, beleidsmakers en zorgverzekeraars) gevraagd om een lijst met 61 indicatoren en randvoorwaarden voor het succesvol gebruik van e-health te beoordelen. Deze lijst was afkomstig uit een meta-analyse uitgevoerd door Essenburgh en een expertgroep bijeenkomst. De Delphi-studie bestond uit 3 vragenlijst rondes en leidde tot een consensus over de 5 belangrijkste succesindicatoren en de 5 belangrijkste randvoorwaarden die nodig zijn om e-health succesvol in te zetten.
Top 5 succesindicatoren
Wil je als organisatie starten met e-health, dan is het belangrijk om te weten welke uitkomsten je kunt verwachten en welke indicatoren bepalend zijn voor succes. In de onderstaande lijst lees je wat volgens de stakeholders uit het onderzoek de belangrijkste uitkomsten zijn die e-health zou moeten opleveren.
1. Verhoogde mentale veerkracht
Mentale veerkracht is het vermogen om stressvolle situaties en uitdagingen in het leven te weerstaan en er op een gezonde manier mee om te gaan. Het gaat erom dat je flexibel kunt omgaan met moeilijkheden en veerkrachtig genoeg bent om jezelf te herstellen na tegenslagen.
2. Eigen regie ervaren
Eigen regie in de zorg betekent dat mensen hun eigen keuzes maken in het traject en de ondersteuning die zij ontvangen. Door eigen regie te voeren, kunnen mensen hun eigen gezondheid verbeteren en hebben ze meer controle over hun leven. Dit kan leiden tot een hogere kwaliteit van leven en een betere (mentale) gezondheid.
3. Betere kwaliteit van leven
Kwaliteit van leven verwijst naar het algemene welzijn en de tevredenheid die iemand ervaart in diens leven. Het omvat verschillende aspecten zoals lichamelijke gezondheid, stemming, relaties, activiteiten en zelfbeeld.
4. Zich geholpen voelen
Mensen kunnen zich door middel van e-health op verschillende manieren geholpen voelen. Denk aan het ervaren van een afname in klachten, beter kunnen omgaan met klachten, dichterbij doelen komen, nieuwe inzichten krijgen en het gevoel krijgen niet de enige te zijn in een situatie.
Iedereen die een programma van Therapieland doorloopt, wordt gevraagd of die zich geholpen voelt en op welke manieren (zie onderstaande figuur). Hieruit blijkt dat 83% van onze gebruikers zich geholpen voelt.
Figuur: Manieren van zich geholpen voelen (N=10.876; periode jan-24 tot nov-24).
5. Verkorten van wachttijden
De inzet van e-health kan op verschillende manieren de wachttijden in de GGZ verkorten. Zo kunnen cliënten (gedeeltelijk) een behandeling online volgen, wat kan helpen om de capaciteit van de GGZ-instellingen beter te benutten. Daarnaast kunnen online programma’s preventieve zorg bieden, waardoor patiënten al eerder met hun klachten aan de slag kunnen en escalatie wordt voorkomen.
Top 5 randvoorwaarden
Naast indicatoren voor succes, hebben de stakeholders uit het onderzoek ook aangegeven welke randvoorwaarden belangrijk zijn om e-health succesvol in te zetten. Dit zijn volgens hen de voorwaarden waaraan de e-health en/of de organisatie die het inzet moeten voldoen.
1. Kennis en vaardigheden met betrekking tot e-health
Een goede implementatie en activatie van e-health vereist dat aanbieders over de juiste kennis en vaardigheden beschikken.
2. Strenge databeveiliging
Het beschermen van persoonlijke gegevens van gebruikers van e-health is van groot belang om de privacy en vertrouwelijkheid van cliënten te waarborgen, en om te voldoen aan de wet- en regelgeving op het gebied van gegevensbescherming en privacy.
3. Goede platformintegratie
Het belang van platformintegratie van e-health in de bestaande systemen van GGZ-instellingen is dat het de uitwisseling van gegevens tussen verschillende zorgverleners vergemakkelijkt en een meer holistische aanpak van zorg mogelijk maakt. Een goede integratie kan de efficiëntie en kwaliteit van de zorg verbeteren en de zorgverleners meer inzicht geven in de voortgang van de behandeling van hun cliënten.
4. Kwaliteit van content
De kwaliteit van online programma’s is bepalend voor de effectiviteit ervan. Daarom is het van belang dat de inhoud van een programma gebaseerd wordt op wetenschappelijk bewezen methoden.
5. Ontwikkeling van personeel
Om e-health succesvol te implementeren is het belangrijk dat (zorg)instellingen investeren in trainingen van personeel. Daarnaast moet er genoeg aandacht zijn voor het in praktijk brengen van e-health.
Meer informatie
Meer informatie over deze Delphi-studie is te vinden in de factsheet Top 10 succesindicatoren van e-health.
Dit artikel is onderdeel van de Health Case van Therapieland: een bundeling van onderzoeksresultaten die de waarde van e-health inzichtelijk maakt. Op de pagina van de Health Case vind je meer verdiepende artikelen, resultaten en factsheets over de onderzoeken.