15-06-2022
Tijdens het drie dagen durende evenement Zorg & ICT, onderdeel van Dutch Health Week, raak je weer helemaal op de hoogte van welke digitale oplossingen er allemaal zijn voor de zorg. Therapieland is natuurlijk ook van de partij! Sylvia, content marketeer bij Therapieland, neemt je mee in haar congresdag, waarin zij meer leert over regionale samenwerkingen en hoe digitale innovatie eigen regie kan bevorderen.
Op weg naar Zorg & ICT
Om 7 uur gaat de wekker. Mijn witte blouse ligt al klaar, want we hebben een dresscode vandaag! In de trein leg ik nog snel de laatste hand aan het artikel over domeinoverstijgend werken, want daar zal de focus op liggen tijdens dit event. Ik klik op “Publiceren”, check het programma van de dag en meld me aan voor een aantal sessies. Blij dat ik mijn koffie niet over mijn witte blouse heb gemorst (ik zag het alweer helemaal gebeuren), kom ik om 9 uur aan bij de stand. Het event zal over een half uur beginnen, dus we hebben nog wat tijd om om alles klaar te zetten.
Domeinoverstijgend werken met Therapieland & Gezondeboel
We staan op dit congres niet alleen namens Therapieland, maar ook namens ons label Gezondeboel. Samen kunnen we namelijk de hele zorgketen bedienen en domeinoverstijgend werken; van preventie en amplitie tot curatie. Daarnaast delen we de stand met andere Visma-bedrijven: Ecare, Visma ProActive, Visma Raet en Visma Software. Om de bezoekers van het event wat extra gezondheid te bieden, staat er middenin de stand een smoothiebar. Over die smoothiebar gesproken: het pak kokosmelk werd iets te enthousiast geopend, waardoor de kokos ons om de oren en over onze tafel vloog. Een rustige start was het daardoor zeker niet, haha! Eenmaal alles opgeruimd kon het dan echt beginnen.
Als content marketeer ben ik altijd op zoek naar onderwerpen die relevant zijn voor onze partners, zodat ik hier informatieve en inspirerende content over kan maken, zoals bijvoorbeeld artikelen. Dit was dus ook mijn doel voor vandaag: meer leren over digitale oplossingen voor de zorg en alles wat daarbij komt kijken. Daarvoor heb ik twee interessante sessies bezocht.
Tips voor regionale samenwerkingen
De eerste sessie werd verzorgd door Rutger Leer en ging over regionale samenwerkingen en bijkomende kansen en uitdagingen. In het kader van de juiste zorg op de juiste plek kunnen bieden, bieden regionale samenwerkingen veel kansen. Het uitwisselen en verzamelen van gegevens en mono- en multidisciplinair samenwerken binnen de regio, kan de kwaliteit en efficiëntie van zorg verhogen. Zorgaanbieders kunnen via samenwerkingen van elkaar leren, elkaar ontzien door taken beter te verdelen, elkaar versterken, sterker staan t.o.v. verzekeraars of gemeenten en gezondheidswinst behalen.
Regionaal samenwerken biedt dus mooie kansen, maar het kan nog wel eens lastig zijn om verschillende organisaties en werkwijzen samen te brengen. Rutger geeft hier een aantal praktische tips voor. Zo zou je niet moeten focussen op de verschillen, maar juist moeten proberen elkaars positie te begrijpen. Ook is het glas altijd halfvol, dus denk vooral in mogelijkheden. Begin klein: definieer duidelijke, haalbare, kleine doelen en ga er meteen mee aan de slag. Zo leer je direct van wat wel en niet goed gaat en vermijd je de kans dat het te groot en complex wordt, waardoor angst om te falen in de weg gaat staan en uitstel uiteindelijk leidt tot afstel. En tot slot, houd altijd een reserveplan achter de hand.
De effecten en uitdagingen van eigen regie
Na deze interessante sessie was het tijd voor lunch. Het deed me erg goed om te zien dat al het eetaanbod vegetarisch was! Mijn complimenten voor de Jaarbeurs! Samen met mijn marketingcollega Rosalie liep ik nog een rondje over de beursvloer, alvorens we bij de sessie over digitale innovatie als versterker van de eigen regie aansloten. Tijdens deze sessie vertelden Heike Brandes en Anne Marsman over wat eigen regie is, welke dilemma’s erbij komen kijken en hoe digitale tools de eigen regie kunnen vergroten.
Hoewel bekend is dat eigen regie veel positieve effecten heeft, zoals beter kunnen omgaan met tegenslagen, stressvermindering, een bevorderd welbevinden en tot betere, duurzamere oplossingen kunnen komen, hebben cliënten en patiënten binnen de zorg toch regelmatig het gevoel dat er voor hen besloten wordt. Anne Marsman heeft zelf veel ervaring als cliënt binnen de GGZ. Zij volgde verschillende behandelingen voor een eetstoornis en merkte een groot verschil in de mate van eigen regie per behandeling. Bij sommige instellingen merkte ze dat er sprake was van een eenheidsworst: persoon x komt met klachten y binnen en volgt daarom traject z. Binnen dit vooraf opgestelde traject is dan te weinig ruimte voor personalisering op basis van de persoonlijke behoefte van de betreffende cliënt. Deze behandelingen zorgden voor aanzienlijk minder motivatie bij Anne en daardoor ook tot een minder positief effect. Het is een natuurlijke, menselijke reactie om weerstand en passiviteit te voelen voor dingen die voor jou besloten zijn en waarin je zelf geen zeggenschap had.
De wil om mensen zoveel mogelijk eigen regie te geven is er vaak wel, maar zorgverleners weten niet altijd hoe. Ook kun je je bijvoorbeeld afvragen in hoeverre iemand met bijvoorbeeld een psychose wel in staat is om zelf een helpende keuze te maken. Hoe ziet eigen regie er in dat geval uit? Ook ging het over het Elektronisch Cliënten Dossier: van wie is het dossier precies? Moet een cliënt altijd alles kunnen inzien, of kan dit in sommige gevallen te confronterend zijn? En gaan zorgverleners dan anders, misschien voorzichtiger, rapporteren? Allemaal dilemma’s, waarin geen goed of fout is en veel nuance ligt.
Hoe digitale tools eigen regie kunnen vergroten
Wat ik meeneem uit het verhaal is dat transparantie belangrijk is. De behandeling gaat over een persoon, dus die persoon heeft het recht om betrokken te worden bij beslissingen. Dit bevordert de eigen regie en daarmee de mate van gezondheidsverbetering. Digitale tools, zoals Therapieland, kunnen de eigen regie bevorderen: ze stimuleren de communicatie, iemand kan zelf bepalen waar, wanneer en hoe aan herstel gewerkt wordt (zelfs wanneer iemand nog op de wachtlijst staat) en iemand kan bepalen met wie het dossier (deels of volledig) gedeeld wordt.
Hoe eigen regie eruit ziet, verschilt per persoon. Wat vooral belangrijk is, is dat erover gesproken wordt en dat de verwachtingen helder gecommuniceerd worden, zo bleek ook uit ons onderzoek naar hoe je de betrokkenheid van cliënten kunt vergroten.
Met een goed gevoel weer naar huis
En daarmee eindigde voor mij de beursdag. In de trein terug plaatste ik een foto van de stand op ons LinkedIn-kanaal en begon ik met het schrijven van dit verslag. Nog even wat mailtjes beantwoorden en ideeën opschrijven voor toekomstige artikelen: een uitgebreid artikel over regionale samenwerkingen, over de verschillende manieren waarop Therapieland eigen regie kan bevorderen en over onze visie op positieve gezondheid. Voldaan, geïnspireerd en gemotiveerd op weg naar huis; ik heb voorlopig weer genoeg ideeën om aan de slag te gaan!