SIPP-SF – Severity Indices for Personality Problems
De SIPP-SF brengt de kerncomponenten van (mal)adaptief persoonlijkheidsfunctioneren in kaart.
Auteur
Verheul, R., Andrea, H., Berghout, C., Dolan, C.C., Busschbach, J.J.V., Van der Kroft, P.J.A., Bateman, A.W., & Fonagy, P. (2008). Severity Indices of Personality Problems (SIPP-118): Development, factor structure, reliability, and validity. Psychological Assessment, 20, 23-34.
Arnevik, E., Wilberg, T., Monsen, J.T., Andrea, H., & Karterud, S. (2009). A cross-national validity study of the Severity Indices of Personality Problems (SIPP-118). Personality and Mental Health, 3, 41-55. Feenstra, D.J., Hutsebaut, J., Verheul, R., & Busschbach, J.J.V. (2011). Severity Indices of Personality Problems (SIPP-118) in adolescents: reliability and validity. Psychological Assessment, 23, 646-655.
Copyright notice
The Severity Indices of Personality Problems, whether in English, Dutch or in translation, are copyrighted documents that may not be modified in any way. Paper versions may be downloaded and subsequently photocopied without charge by individuals or non-profit organizations provided they are not making any charge to participants or other persons. No one except members of the Viersprong Institute for Studies on Personality Disorders (VISPD) is authorized to create or distribute electronic versions for any purpose. Please contact SIPP@deviersprong.nl if you have any questions regarding the SIPP.
Voor wie is de vragenlijst bedoeld?
Adolescenten (vanaf 13 jaar) en volwassenen
Wat meet de vragenlijst?
De SIPP-SF meet zowel de ernst van generieke, als de ernst van veranderlijke onderdelen van persoonlijkheidsstoornissen. Deze versie van de vragenlijst, bestaande uit 60 items, is gebaseerd op de uitgebreide versie met 118 items. In totaal worden er vijf constructen gemeten, namelijk:
- Zelfcontrole: het vermogen om emoties en impulsen te tolereren, te gebruiken en te controleren.
- Identiteitsintegratie: het vermogen om zichzelf en zijn/haar leven als stabiel, geïntegreerd en zinvol te beschouwen.
- Verantwoordelijkheid: realistische doelen kunnen stellen en het vermogen om deze doelen te bereiken in lijn met de verwachtingen die hij heeft opgewekt bij anderen.
- Relationele capaciteiten: het vermogen om oprecht om anderen te geven en zich gewaardeerd te voelen door anderen, persoonlijke ervaringen te delen met anderen, naar anderen te luisteren en zich te binden aan anderen.
- Sociale concordantie: het vermogen om de identiteit van een ander te waarderen, om agressieve impulsen jegens anderen achterwege te laten en samen te kunnen werken met anderen.
Hogere scores op de verschillende constructen verwijzen naar meer adaptieve, en hiermee minder pathologische capaciteiten (Andrea et al., 2007; Verheul et al., 2008).
Afnametijd
15-20 minuten