VPV – Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden
De VPV meet zowel interpersoonlijke vaardigheden (relationeel en affectief) als intrapersoonlijke vaardigheden.
Auteur
Van der Ploeg, J. & Scholte, E. (2013). Vragenlijst Psychosociale vaardigheden. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Voor wie is de vragenlijst bedoeld?
Kinderen in de leeftijd van 9 t/m 18 jaar.
Wat meet de vragenlijst?
De VPV geeft inzicht in de psychosociale vaardigheden van jeugdigen. Het gaat hierbij om interpersoonlijke vaardigheden en intrapersoonlijke vaardigheden. De vragenlijst wordt gebruikt om te na te gaan of jeugdigen goed zijn in deze vaardigheden of juist tekortschieten. Daarnaast laat het instrument zien welke aanknopingspunten er zijn om mogelijke vaardigheidstekorten bij te sturen. De uitslag van de VPV vormt de grondslag vormen voor nader diagnostisch onderzoek, verwijzing naar jeugdzorg of training van de psychosociale vaardigheden.
De VPV bestaat uit 36 stellingen op het gebied van:
- Interpersoonlijke vaardigheden
- Relationele vaardigheden (flexibiliteit en omgang)
- Affectieve vaardigheden (empathie en meelevendheid)
- Intrapersoonlijke vaardigheden
- Zelfsturing (doelgerichtheid en controle)
- Zelfbewustzijn (emotionele stabiliteit en reflectie)
Afnametijd
15 minuten