UCL – Utrechtse Copinglijst

De UCL brengt de wijze waarop iemand omgaat met problemen of stressvolle gebeurtenissen in kaart.

 

Auteur

P.J.G. Schreurs, G. van de Willige, J.F. Brosschot, B. Tellegen & G.M.H. 

© 1993 Pearson Benelux B.V., Amsterdam, The Netherlands. Art.nr: 17/1451.01

Deze test(s) is (zijn) door Licentienemer te Amsterdam vervaardigd, na schriftelijke toestemming d.d. 1 januari 2019 van de uitgever en rechthebbende Pearson Benelux B.V. te Amsterdam. Deze test(s) is (zijn) auteursrechtelijk en databankrechtelijk beschermd en het verveelvoudigen en/of verspreiden, in welke vorm dan ook, zonder de vereiste voorafgaande schriftelijke toestemming van Pearson Benelux B.V. te Amsterdam is niet toegestaan. Onder verveelvoudigen valt onder andere, maar niet uitsluitend, het maken van een schermafdruk of het uitprinten van (een deel van) de test. Testresultaten vallen hier niet onder.

Voor wie is de vragenlijst bedoeld?

Adolescenten (vanaf 14 jaar) en volwassenen

 

Wat meet de vragenlijst?

De UCL meet de manier waarop iemand omgaat met problemen of stressvolle situaties. Coping wordt hierbij opgevat als een persoonlijkheidsstijl. Dit betekent niet dat de gehanteerde copingstrategieën gezien worden als onveranderlijke kenmerken of eigenschappen, maar wel dat ervan uitgegaan wordt dat individuen een voorkeur hebben. De uitslagen op de UCL zijn afhankelijk van de toestand waarin de onderzochte verkeert. De UCL bestaat uit 47 items die betrekking hebben op de volgende schalen: 

  • Actief aanpakken: de situatie rustig van alle kanten bekijken, de zaken op een rijtje zetten; doelgericht en met vertrouwen te werk gaan om het probleem op te lossen.
  • Palliatieve reactie: afleiding zoeken en zich met andere dingen bezighouden om niet aan het probleem te hoeven denken; proberen zich wat prettiger te voelen door te roken, te drinken of zich wat te ontspannen.
  • Vermijden: de zaak op zijn beloop laten, de situatie uit de weg gaan of afwachten wat er gaat gebeuren.
  • Sociale steun zoeken: het zoeken van troost en begrip bij anderen; zorgen aan iemand vertellen of hulp vragen.
  • Passief reactiepatroon: zich volledig door de problemen en de situatie in beslag laten nemen, de zaak somber inzien, zich piekerend in zichzelf terugtrekken, niet in staat om iets aan de situatie te doen: piekeren over het verleden.
  • Expressie van emoties: het laten blijken van ergernis of kwaadheid; spanningen afreageren.
  • Geruststellende gedachten: zichzelf geruststellen met de gedachte dat na regen zonneschijn komt, dat anderen het ook wel eens moeilijk hebben of dat er nog wel ergere dingen gebeuren; jezelf moed inspreken.

 

Afnametijd

15 minuten

‘ RUIMTE VOOR EEN KORTE
MAAR INSPIRERENDE BLOCKQUOTE ’

Reinier Landstra

Misschien ook interessant

CISS

Deze vragenlijst brengt copingstrategieën in kaart.

Lees meer
Therapiland Digitrust ISO 27001
Therapiland Digitrust NEN 7510

Veilig & vertrouwd

Bij Therapieland hechten we enorm veel waarde aan de veiligheid en anonimiteit van ons platform. Therapieland is ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd, wat betekent dat wij onze informatiebeveiliging volgens de norm waarborgen. Ook zijn wij AVG-proof!