HEXACO-PI-R 100 Items (Persoonlijkheidstest)
Onderwerp
Persoonlijkheid
Doel
Screening
Wijze van afnemen
Zelfrapportage
Doelgroep
Volwassenen
Afnametijd
30 minuten
Aantal vragen
100
Kosten
n.v.t.
Samenvatting
Het HEXACO model is ontstaan naar aanleiding van een heranalyse van lexicale data uit zeven verschillende landen (Ashton et al., 2004). Alle onderzochte talen bleken een vergelijkbare zesfactoroplossing te bevatten. Deze zes factoren vormen in het Engels het HEXACO acroniem, dat staat voor ‘Honestyhumility’ (Integriteit), ‘Emotionality’ (Emotionaliteit), ‘eXtraversion’ (Extraversie), ‘Agreeableness’ (Verdraagzaamheid), ‘Conscientiousness’ (Consciëntieusheid) en ‘Openness to experience’ (Openheid voor ervaringen).
Deze zes factoren verschillen op twee belangrijke punten van de reguliere Big Five factoren, die in Nederland bekend staan onder de namen Extraversie, Altruïsme, Consciëntieusheid, Emotionele Stabiliteit (versus Neuroticisme) en Openheid voor Ervaringen.
- In de eerste plaats bevat het HEXACO een toegevoegde factor, genaamd Integriteit. In de tweede plaats zijn twee van de HEXACO factoren, Verdraagzaamheid en Emotionaliteit, geroteerde varianten van de Big Five/Five Factor Model (FFM) factoren Vriendelijkheid/Altruïsme en Emotionele Stabiliteit (versus Neuroticisme). Dat wil zeggen, aspecten van Neuroticisme in de Big Five die te maken hebben met agressie, komen in het HEXACO model terug in de negatieve pool van Verdraagzaamheid.
- Daarnaast zijn aspecten van Big Five Vriendelijkheid die te maken hebben met sentimentaliteit, verschoven naar de positieve pool van HEXACO Emotionaliteit. In het HEXACO model is Verdraagzaamheid dus een combinatie van Big Five Vriendelijkheid en Emotionele Stabiliteit, terwijl Emotionaliteit een combinatie van Big Five Vriendelijkheid en Neuroticisme is.
Schalen
Integriteit, Emotionaliteit, Extraversie, Verdraagzaamheid, Consciëntieusheid, Openheid voor Ervaringen
Auteur
Ashton & Lee, 2009