“Ik had vandaag nog iemand die zei van; vorige week was ik bezig met Therapieland en ineens viel het kwartje.”
Vanaf november 2017 werkt de FortaGroep samen met Therapieland om cliënten de mogelijkheid te bieden tot het gebruik van e-Health. Wij spraken Ingrid van Hengel bij de FortaGroep over de samenwerking en de inzet van de Therapieland programma’s. Ingrid van Hengel is GZ-psycholoog en regelt daarnaast ook alles rondom e-Health voor de Fortagroep, dus onder andere beeldbellen, Therapieland en het opzetten van de digitale poli waar ze op dit moment mee bezig is.
De FortaGroep is een organisatie die vanuit servicegerichte praktijken behandeling biedt voor volwassenen, jongeren en kinderen met psychische klachten. Dit doen ze vanuit kleine praktijken waar de zorg laagdrempelig is en waar persoonlijke benadering centraal staat, zowel in de generalistische basis als de specialistische geestelijke gezondheidszorg. Daarnaast heeft de FortaGroep een poli voor psychische klachten bij mensen met kanker en hun naasten, en een interculturele poli. Ook bieden ze ondersteuning in huisartspraktijken door gespecialiseerde POH-GGZ medewerkers.
De beste zorg aanbieden
De behoefte naar het gebruik van e-Health binnen de FortaGroep lag er omdat ze ernaar streven om de beste zorg te geven aan hun cliënten, vertelt Ingrid “We willen evidence-based zorg bieden, gebaseerd op de richtlijnen en behandelprotocollen. En met de tijd meegaan, zodat we de cliënten daarin ook kunnen aanbieden wat er nu mogelijk is op het gebied van e-Health.”
De Therapieland programma’s worden bij iedereen ingezet, behalve bij cliënten die bijvoorbeeld digitaal minder vaardig zijn of die zelf aangeven het liever niet te willen. “Wij hebben het streven om bij 70% van onze lopende behandelingen Therapieland te gebruiken en daar voldoen we wel ongeveer zo aan.” aldus Ingrid. Daarnaast geeft ze aan dat het daarbij prettig is dat de cliënten ook tussen de sessie door op hun eigen tempo en in hun eigen tijd aan de slag kunnen gaan met de behandeling. “Therapieland kun je gebruiken bij het herhalen van de psycho-educatie waar het net op een andere manier uitgelegd wordt dan wat je in de sessie soms gewend bent, waardoor het toch beter beklijft. En het andere is dat cliënten zelf alle opdrachten kunnen maken die je als behandelaar mee kunt lezen en in de tussentijd op kunt reageren zodat cliënten echt actief aan de slag gaan.”
Positieve geluiden bij cliënten
Bij de cliënten klinken de geluiden positief, zegt Ingrid. “De programma’s worden eigenlijk altijd goed ontvangen. Ik had vandaag nog iemand die zei; vorige week was ik bezig met Therapieland en ineens viel het kwartje.” Ook behandelaren geven aan Therapieland prettig te vinden om als iets extra’s te kunnen bieden aan cliënten. “En beginnende behandelaren vinden het heel prettig omdat zo’n programma zorgt voor structuur waarin ze mee kunnen gaan. Wat er dan in een programma wordt behandeld kunnen ze vervolgens weer in de sessies laten terugkomen.” Verder geeft ze aan de e-learning voor behandelaren handig te vinden. “Nieuwe behandelaren die binnenkomen vinden het fijn dat ook daar filmpjes voor zijn, zodat ze meteen weten hoe Therapieland werkt en dat het eigenlijk heel erg voor zich spreekt en intuïtief werkt.”
Samenwerking & de toekomst
Over de implementatie van Therapieland bij FortaGroep is Ingrid erg tevreden. Op elke locatie zijn er twee e-Health experts aangesteld die getraind zijn door Therapieland en deze hebben door middel van het “train de trainer” principe de training weer doorgegeven aan de collega’s op de verschillende locaties. Verder geeft ze aan de korte lijntjes met Therapieland als prettig te ervaren. “Dus ook als we feedback geven dan wordt daar iets mee gedaan. De helpdesk is ook goed bereikbaar over het algemeen.”
Ook is Ingrid enthousiast over de vernieuwde 2.0 editie van de app die binnenkort zal worden gelanceerd. Tenslotte deelt ze haar toekomstvisie met ons als volgt: “Hoe zie ik de toekomst voor me? Een van de ontwikkelingen waar jullie ook druk mee bezig zijn is VR, andere mooie ontwikkelingen zijn het gebruik van big data, waarmee we straks ook beter in staat zijn om goed te kiezen welke interventies we gaan toepassen van alle kennis die er is. Het gebruik van allerlei meetapparatuur zoals Fitbits, maar ook de experience sampling. Ik denk dat dat allerlei dingen zijn die in de toekomst steeds normaler worden en dat we dat steeds meer zullen gebruiken. Er zullen nog altijd face-to-face gesprekken blijven, maar dat e-Health een vast onderdeel wordt van behandeling, ja dat is al zo en dat blijft ook.”