Door de toenemende druk in de generalistische basis GGZ en gespecialiseerde GGZ is er in de afgelopen jaren een stijging in de vraag naar hulp bij psychische en psychosociale problemen in de huisartsenpraktijk ontstaan. Het aantal patiënten in de echelons generalistische basiszorg en huisartsenzorg neemt toe. De POH-GGZ is daarom hard nodig om de vraag naar hulp bij deze problemen op een goede manier op te vangen. 

 

De POH-GGZ is een van de eerste hulpverleners met wie de patiënt in aanraking komt. Het eerste contact is van groot belang. Echter blijkt uit onderzoek dat een meerderheid van de POH’s-GGZ aangeeft dat de consult tijd als te kort wordt ervaren. e-Health lijkt een belangrijke rol te kunnen spelen in deze problematiek. Door middel van e-Health kan de patiënt namelijk in eigen tijd en tempo aan de slag met zijn of haar klachten. Zo is iemand niet gebonden aan de gelimiteerde tijd van de afspraak. 

 

Maar hoe gaat dit daadwerkelijk in de praktijk? Wij spraken POH-GGZ, Claartje Zwaferink over de inzet van e-Health binnen de huisartsenpraktijk. Claartje is een kleine 2 jaar werkzaam binnen Hadoks, een huisartsenorganisatie waarin huisartsen en praktijkondersteuners in de regio Haaglanden met elkaar samenwerken. 

 

Starten met Therapieland 

 

Op Claartje’s eerste dag als POH-GGZ ging zij aan de slag met e-Health. “Ik ontving gelijk een mailtje van Therapieland over dat ik een uitleg kon krijgen over hoe het platform werkt en eigenlijk ben ik er direct gebruik van gaan maken.” Al snel merkte ze dat niet elke patiënt klaar is om met e-Health aan de slag te gaan. “Patiënten moeten namelijk gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan met de programma’s”, vertelt Claartje. Toch zag ze dat de meeste patiënten wel open stonden voor e-Health. “Ik gebruik het misschien wel bij de helft van mijn patiënten”. Ook Claartje zelf is erg enthousiast over e-Health. “Als de patiënt ervoor openstaat – zou ik altijd zeggen doen, want je kunt meer uit de behandeling halen dan wat je alleen in zo’n half uurtje kunt bespreken.”

 

Meer uit je tijd halen met e-Health 

 

Volgens Claartje is het grootste gewin van e-Health dan ook ‘tijd’. “Als POH-GGZ wil je iedereen zo veel mogelijk en zo goed mogelijk helpen”, vertelt ze. “Maar het is vaak moeilijk door de beperkte tijd die je hebt. Met de online programma’s kun je meer uit de behandeling halen dan enkel dat halve uurtje. Er zijn zoveel oefeningen die je graag met de patiënt zou willen doen, maar als ik dat allemaal face-to-face zou willen doen, zou ik dat nooit in enkele weken kunnen. Ik vind het fijn als patiënten meer psycho-educatie en handvatten krijgen waarmee ze zelfstandig aan de slag kunnen.”

 

Ook merkt Claartje dat veel van haar patiënten het voordeel van de programma’s inzien. “Dat ze het idee hebben dat ze niet stil staan. Want als patiënten maar eens in de zoveel tijd een gesprek hebben, hebben veel van hen het gevoel alsof ze niet hard genoeg gaan”. 

 


Bron van informatie voor de POH-GGZ

 

Naast dat e-Health ervoor zorgt dat patiënten buiten het consult om aan zichzelf kunnen werken, vormt het ook een goede informatiebron voor de POH-GGZ zelf. “Als POH-GGZ krijg je te maken met uiteenlopende problematiek. Als je nou denkt van shit dit is niet echt mijn expertise, dan kun je zelf ook eens naar de module kijken en er belangrijke dingen uit halen. Zo kun je bepaalde dingen uitvragen bij de patiënt of kun je alvast kleine oefeningen meegeven. Zijn de klachten echt te complex dan kijken we natuurlijk naar een doorverwijzing”, vertelt Claartje. 

Misschien ook interessant

Alles voor een gebalanceerde levensstijl

Therapieland Klaar Loggen

 e-Health bij chronisch somatische aandoeningen

Therapieland PS is een tweemaandelijkse bijeenkomst waarin teamleden van Therapieland en onderzoekers uit het veld in gesprek gaan over de

Lees meer

AI-toepassingen binnen de zorg

Afgelopen donderdag stond in het teken van de Innovatie-estafette. Bert van der Hoek (CEO Trimbos-instituut), Nicky Hekster (IBM) en Dr.

Lees meer

Beeldbellen via Therapieland t/m 17 mei gratis beschikbaar

Nieuwe functionaliteit: beeldbellen   Door de recente ontwikkelingen en nieuwe richtlijnen omtrent het coronavirus merken wij dat veel van onze

Lees meer

Betekenisvolle zorg met Positieve Gezondheid

Zorgprofessionals maken steeds vaker de keuze om een ander soort gesprek te voeren met een cliënt, namelijk vanuit het perspectief

Lees meer

De meerwaarde van e-Health voor de eerste lijn

Corona, vergrijzing, wachttijden in de ggz – de eerstelijnszorg draagt ​​de volledige last van de toenemende druk als het eerste

Lees meer