In sommige gevallen kan het zijn dat je een beeldbel-gesprek start, maar dat jij en/of je gesprekspartner geen geluid horen. Meestal heeft dit te maken met de instellingen van het beeldbellen op je computer. Hieronder vind je terug welke stappen je kunt ondernemen om dit te herstellen.

 

1. De standaard checks

Staat het geluid van je computer/laptop aan?

Is je computer niet verbonden met een externe geluidsbron, zoals een koptelefoon?

Indien dit het probleem niet verhelpt, kan je doorgaan naar stap 2.

 

2. De instellingen van het beeldbel-gesprek

Als je geluid aanstaat, maar je hoort nog steeds niets, is het mogelijk dat de instellingen van het beeldbellen niet goed staan ingesteld. Bijvoorbeeld wanneer je computer verbonden is met een externe geluidsbron, maar het geluid hiervan niet aanstaat of niet goed werkt.

Om te controleren of de instellingen van het beeldbel-gesprek goed staan, klik je in het gesprek op de drie puntjes die rechts onderin het scherm staan. Dit opent een menu, waarin je “settings” ziet staan. Klik op settings om bij de geluidsinstellingen te komen.

Klik op het menu rechts onderin (drie stippen).

Ga naar de Settings.

Indien de ander jou niet hoort: controleer je microfoon.

Bij punt 1 kan je kijken welke microfoon wordt gebruikt door het beeldbellen.

Bij punt 2 kan je zien of er geluid wordt gedetecteerd. Als het blauwe balkje beweegt, werkt dit naar behoren.

Als jij de ander niet kan verstaan: controleer je audio output. Op onderstaande afbeelding kan je zien welk apparaat wordt gebruikt om de audio af te spelen. Soms kan deze op een ander apparaat ingesteld staan, bijvoorbeeld via bluetooth met een koptelefoon of een andere luidspreker. Zet hem op het juiste apparaat en test het geluid door te klikken op ‘Play a test sound’. Hoor je nu een pieptoon? Je geluid is dan goed ingesteld.

De instellingen van je computer

Geluidsinstellingen herstellen op Windows

Voor problemen met het horen van geluid op Windows 10: klik hier

Voor problemen met je microfoon op Windows 10: klik hier

 

Geluidsinstellingen herstellen op Mac

Voor problemen met het horen van geluid op Mac: klik hier

Voor problemen met je microfoon op Mac:

  • Klik op het Apple-icoon linksboven in je scherm.
  • In het menu, selecteer “Systeemvoorkeuren”.
  • In het menu scherm, Selecteer “Geluid”.
  • In het geluidspaneel, selecteer “Invoer”.
  • Controleer of het juiste apparaat is geselecteerd (meestal zal dit “interne microfoon” zijn, tenzij je gebruik maakt van een koptelefoon of ander extern apparaat).
  • Controleer of het invoervolume goed ingesteld staat (links is zachter, rechts is harder).
  • Praat hardop en kijk of u het balkje bij “Invoerniveau ziet bewegen.

 

Geluidsinstellingen herstellen op iPhone

 Voor problemen met je microfoon op iPhone: klik hier

 

Geluidsinstellingen herstellen op iPad

 Voor problemen met je microfoon op iPad: klik hier