Door uitwisseling van persoonlijke ervaringen met anderen in dezelfde situatie komen mensen meestal sneller uit een isolement. Een onderzoek van PGOsupport laat zien hoe ook werkgevers, gemeenten en zorgaanbieders baat kunnen hebben bij lotgenotencontact. 

 

Wat levert lotgenotencontact op? 

Om deze vraag te beantwoorden voerde PGOsupport samen met consultancybureau Vital Innovators een kosten-baten analyse uit. Hierin is gekeken naar hoeveel geld en tijd (uitgedrukt in geld) er wordt geïnvesteerd in lotgenotencontact en wat de opbrengst hiervan is voor de patiënten uitgedrukt in euro’s. Een groot deel van de opbrengsten wordt geïnvesteerd in het verbeteren van de levenskwaliteit van deelnemers aan lotgenotencontact; zorgverzekeraars, gemeenten, werkgevers van deelnemers en zorgaanbieders hebben hier ook voordeel van. 

 

 

  • Werkgevers: deelnemers aan lotgenotencontact hebben hier natuurlijk het meeste baat bij, maar werkgevers halen er ook iets uit. Niet alleen wordt de kwaliteit van het leven van de werknemer verbetert, maar ook de financiële situatie. Door deze positieve vooruitgang melden zij zich minder vaak ziek in tegenstelling tot andere werknemers, wat natuurlijk voordelig is voor de werkgever. 
  • Gemeenten en zorgverzekeraars: door deel te nemen aan lotgenotencontact maken deelnemers minder gebruik van zorg en ondersteuning. Dit is gunstig voor gemeenten en zorgverzekeraars. Zo hebben gemeenten minder uitgaven aan uitkeringen zoals een wmo-voorziening en hoeven zorgverzekeraars minder zorgkosten te vergoeden.
  • Zorgaanbieders: doordat cliënten beter geïnformeerd zijn na het contact met gelijkgestelden wordt het makkelijker voor de zorgverlener om samen te kijken naar welke zorg het beste bij hem of haar past. Hierdoor ervaart de zorgverlener meer plezier in het werk. 

 

De meerwaarde van lotgenotencontact 

Binnen het Therapieland platform is het mogelijk om als gebruiker lid te worden van verschillende groepenpagina’s. Bij elk programma kan de cliënt hier gebruik van maken. Ook al is het lastig voor deelnemers om de meerwaarde uit te drukken, kunnen we uit positieve reacties herleiden wat het opzoeken van lotgenotencontact hen oplevert. 

 

Als medewerker van de helpdesk ben ik beheerder van de groepen. Omdat ik elke dag de berichten lees ben ik op de hoogte van wat er speelt in de groepen en merk ik dat de gebruikers er veel waarde aan hechten. Zo wordt er vaak een luisterend oor geboden en vinden gebruikers het prettig dat zij niet de enige zijn die een bepaalde klacht ervaren. Mensen respecteren elkaar en hebben begrip voor elkaars situatie. Als er wel iets gebeurt kunnen wij als beheerder ingrijpen, gelukkig is dat bijna nooit nodig.(Jasper Wenning, Helpdesk van Therapieland). 

 

De kracht van lotgenotencontact zit echt in de mogelijkheid om in contact te komen met anderen die kampen met dezelfde problematiek. Met e-Health in de zorg kan dit naar een hoger niveau worden getild, omdat het contact tussen lotgenoten wordt vergemakkelijkt. Door het een onderdeel te maken van het online platform, wordt de drempel om contact op te zoeken verlaagd en zijn er minder financiële middelen nodig. 

 

Wil je meer weten over de rol van lotgenotencontact en hoe jij dit kan doorvoeren in jouw behandeling door middel van e-Health? Neem dan contact met ons op. 

 

Misschien ook interessant

Alles voor een gebalanceerde levensstijl

Therapieland Klaar Loggen

 e-Health bij chronisch somatische aandoeningen

Therapieland PS is een tweemaandelijkse bijeenkomst waarin teamleden van Therapieland en onderzoekers uit het veld in gesprek gaan over de

Lees meer
foto van twee lachende vrienden

22% minder stressklachten door e-Health-programma | IJ-lab

Post Views: 1.688

Lees meer
7 zelfhulpboeken die je mentale gezondheid een boost kunnen geven

7 zelfhulpboeken die je mentale gezondheid een boost kunnen geven

We vroegen verschillende Therapieland werknemers welk boek hun mentale gezondheid een boost heeft gegeven. We zetten er 7 op een rij!

Lees meer
foto van student achter laptop

78% van mensen met somberheidsklachten is geholpen met digitaal programma | IJ-lab

Post Views: 1.569

Lees meer
Afbeelding van Nicky tijdens de Slimme Zorgestafette over AI in de zorg

AI-toepassingen binnen de zorg

Afgelopen donderdag stond in het teken van de Innovatie-estafette. Bert van der Hoek (CEO Trimbos-instituut), Nicky Hekster (IBM) en Dr.

Lees meer